|
Zbiorowa ocena zachowania chłopców
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1515 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Zajęcia o charakterze wychowawczym, mające na celu uświadomienie dzieciom skutków bezmyślnego działania. Scenariusz zajęć w klasie III z udziałem policjanta.
Zbiorowa ocena zachowania chłopców - bohaterów opowiadania pt. ,,Przez takie głupstwo”.
Cele : - dzieci potrafią prawidłowo zachować się na drodze - dostrzegają skutki bezmyślnego działania - właściwie oceniają zachowanie - czytają tekst ze zrozumieniem - wypowiadają się poprawnie w formie kilku zdań
Przebieg zajęć
1. Rozmowa nauczyciela z dziećmi w kręgu na temat pracy domowej: Moje własne działania, które nieumyślnie wyrządziły komuś przykrość, krzywdę lub ból.- (około 8 minut) Razem z dziećmi i nauczycielem w kręgu jest POLICJANT, który słucha wypowiedzi dzieci. 2. Nauczyciel nawiązuje do tematu i mówi o tragicznych skutkach bezmyślnych działań na drogach. Sprawcy katastrof, wypadków samochodowych nigdy ich nie planują. Brak rozwagi, nieostrożność uczestników ruchu drogowego, zarówno pieszych jak i kierowców często kończy się nieszczęściem.-(około 2 minuty) 3. POLICJANT - podaje kilka przykładów wypadków samochodowych lub innych zdarzeń z podaniem przyczyny zdarzenia i jego skutków.(dobrze byłoby poprzeć wypowiedź zdjęciami)-(około 10 minut) 4. Nauczyciel prosi , aby dzieci podeszły do swoich miejsc i prowadzi ćwiczenia śródlekcyjne.(około 2 minuty) 5. Dzieci siadają przy stolikach i cicho czytają tekst pt. ,,Przez takie głupstwo’’, a potem zastanawiają się nad odpowiedziami na pytania dotyczące czytanego tekstu (pytania zapisane na tablicy.) (około5 minut)
TEKST
Przez takie głupstwo Michał i Kuba szli do szkoły drogą asfaltową. Zobaczyli w rowie pustą butelkę. Zaczęli ją kopać na drodze jak piłkę. Butelka stłukła się i chłopcy zostawili ją na drodze. Gdy wracali do domu zobaczyli rowerzystę, który naprawiał pękniętą dętkę. Na ich pytanie co się stało, odpowiedział , że jakiś głupiec rozbił butelkę na drodze i on o szkło rozciął sobie oponę i dętkę. Odgrażał się temu sprawcy. Bardzo mu się spieszyło do lekarza , bo zachorowała jego córka. Chłopcy poczuli wstyd i chcieli pomóc rowerzyście. Posprzątali szkło z drogi.
PYTANIA (zapisane na tablicy)
-Jaką zabawę wymyślili chłopcy? -Co się stało? -Dlaczego chłopcy chcieli pomóc rowerzyście?
Dzieci po zastanowieniu udzielają odpowiedzi na pytania zapisane na tablicy.
Inne pytania nauczyciela - Jak wytłumaczylibyście to, że chłopcy stłukli butelkę? - Jak nazwalibyśmy takie zachowanie?(lekkomyślne, nierozważne, bezmyślne, nieostrożne)
- Co powinni postanowić chłopcy, aby w przyszłości nie popełniać takich błędów?
7.Praca dzieci w grupach- ocena zachowania chłopców.(około 5 minut) Nauczyciel informuje, że dzieci w grupach spróbują napisać ocenę zachowania chłopców, korzystając z pytań; - Dlaczego chłopcy chcieli pomóc rowerzyście? - Co powinni postanowić, aby w przyszłości nie popełniać takich błędów? (dopisuje drugie pytanie na tablicy) 8.Odczytanie propozycji odpowiedzi, wybór najlepszej. (około 3 minuty) 9.Zapisanie tematu lekcji na tablicy przez nauczyciela i wpisanie do zeszytów przez dzieci. Pisanie wybranej odpowiedzi w zeszytach jako pisanie ze słuchu z komentowaniem. (około 5minut) 10. Podsumowanie lekcji przez Pana Policjanta (ocena problemu- czy dzieci potrafią dostrzec związek pomiędzy brakiem rozwagi, działaniem i konsekwencją, jakie wyciągnęły wnioski dla siebie ?) (około 5 minut)
Opracowała: Halina Dąbroś
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|